Abecita Konstmuseum

I torsdags passade jag på att ta vägen förbi Abecita Corsettfabrik. Eller heter det Abecita Konstmuseum? Eller Fotomuseum? Alla tre förekommer (beroende på var man läser) så vilket som kanske går bra.

Där visas fram till 20/11 utställningen Kropp och själ med Walter Hirsch och Alexander Bergström.

Jag som aldrig har varit i de trakterna förut hade lite svårt att hitta men lite motivation är en bra ledsagare. Utställningen finns på tredje våningen i ett hyreshusliknande hus. Blev lite förvånad när jag klev in i lokalerna. Jag var nämligen enda besökaren just då och förblev det tills jag lämnade ca 1h senare. Bilderna visar mycket hud så om man vet med sig att man har svårt att se såna bilder kan det vara lika bra att stanna hemma.

 

Började med Hirschutställningen som består av gråskalebilder i fem olika delar: On the Road, Landscapes, Nudes, Petra Nine Months och Black & White Pictures of Naked People in Motion. Tittade i den ordningen.

On the road är bilder som hänger tätt, tätt. Upplevelsen blir lite olika beroende på betraktningsavstånd. På relativt långt håll, så att jag ser större delen av alla bilder på en gång blir det lite intryck av resa och påväg. Jag tycker den gör sig bäst så. Som en samling. Enskilda bilder tål i och för sig närmare påseende. Hårt ljus, många med rakt-på-blixt-känsla, och stora kontraster sätter stämningen i resan.

Landscapes är inte så många bilder och inte riktigt landskap som de brukar presenteras.  På lite avstånd syns i huvudsak landskapet. På närmre håll kommer detaljerna fram och det är då jag ser inslagen man inte så ofta får betrakta i landskapsbilder. Man och kvinna i nära samspel. Att de endast utgör en liten del av bildytan och att bilderna inte är särskilt stora kanske är det som gör att det inte blir för mycket av det hela.

Nudes är porträttbilder ganska rakt uppochner. Finstämt, mjukt och avslappnat.

Petra nine months är en serie på åtta bilder på en gravid kvinna i olika magstorleksstadier. Nära, vackert och inte lika mjukt som Nudes.

Black & white pictures of naked people in motion är den del av utställningen som består av flest bilder. Det är en väldigt beskrivande titel. En del bilder tycker jag klarar sig på egen hand men bäst gör sig bilderna på håll så man kan se helheten. Då blir det rörelse i bilderna i stället för närhetens statiskt frusna rörelse. Soffan som stod framför bilderna tycker jag var för nära. Tyvärr blir det mycket störande blänk från glasrutorna framför bilderna.

 

Alexander Bergströms bilder finns längre in i lokalen och består av färre bilder. Alla är stora förstoringar upphängda utan glas. Jag har sett flertalet av bilderna förut, på bildskärmen. Jag ser bilderna annorlunda här – storleken på bilderna och avsaknaden av avskärmande glas ger en nära känsla som är svårare att få vid skrivbordet. Samtidigt hade jag gärna sett att bilderna varit lite mindre. Så stora bilder vill jag gärna kunna se både nära och på ganska långt avstånd och det medger inte lokalen. Många bilder har en nära och intim känsla. Man kommer inpå modellerna, nästan störande nära, och kan se (eller snarare uppleva) stämningen. I några fall går den nästan att ta på. Bilden på killen som trasslat in sig i ett träd känns å andra sidan kall och konstlad. Han ser inte avslappnad ut utan uppställd och utplacerad. Obekväm. Det finns andra bilder som inte heller ser så naturliga ut i uppställningen, t.ex. en tjej som ligger som i brygga över en stol. Ser inte jättebekvämt ut men då det blir lite absurt så funkar det i alla fall. Summan är bilder med mycket känsla i. Avlsappnat, lugnt och rofyllt. De flesta är bilder jag gillar.

 

Lokalen är väldigt odämpad med mycket ekopotential och knarrande golv så det var skönt att slippa sällskap. Omgivande ljud av den arten stör upplevelsen.

Missa inte ett toalettbesök när du är där…

~ av Ove på 15 oktober, 2011.

Ett svar to “Abecita Konstmuseum”

  1. […] Abecita Konstmueum […]

Kommentera

 
