Kvalitetstid

I dag har jag och Alwa gjort en snabbvisit i huvudstaden. Ursprungligen var det ett besök på Fotografiska som stod på menyn. Sen fick jag upp ögonen för att Gunnar Smoliansky ställer ut Promenadbilder på GunGallery. Så vi började där.

6x9cm kontaktkopierade bilder i 25x25cm ramar. Det är faktiskt rätt så smått. Har inte sett särskilt många bilder från den mannen tidigare så jag visste inte riktigt vad jag skulle få se och hade inga direkta förväntningar. Stillsamt och ödsligt är sammanfattande för de flesta bilderna. Några gillade jag.

På Abecita Konstmuseum tyckte jag att Alexander Bergströms bilder var för stora i många fall. Smolianskys bilder är nästan för små. Jag blir tvingad att gå riktigt nära för att se bilden. Det skulle kunna skapa ett slags nära intimtet men det är så smått att det i stället blir intimt nära men med en tydlig distans. Det kan ju vara meningen. Jag har inte upplevt bilder på det sättet tidigare. Intressant.

Det var inte riktigt Alwas typ av bilder men hon gillade en bild som föreställer en drake. Själv såg jag inte till draken – trots att hon pekade på den.

Efter ett ha lunchat på Max vid Norrmalmstorg knallade vi vidare till Fotografiska. Dagens huvudnummer var Nick Brandts bilder från Afrika och min förhoppning var att Alwa skulle tycka att de var värda en dag i Stockholm. På håll såg jag massor av folk utanför och undrade förstås varför. När vi kom fram visade det sig vara en ganska lång kö. Blä för köer men det tog bara 15 minuter så det var rätt ok ändå. En kort sammanfattning av Brandts bilder:

Fantastiska.

Vi passade på att se de andra utställningarna också när vi ändå var på plats. Eller – jag såg de andra, Alwa tröttnade snart och placerade sig i en stol i stället.

Den som blev min höjdpunkt för dagen är Martin Bogrens Lowlands. Top 3 av de jag sett här hittills.

Alwa då? Jo, Brandts bilder visade sig vara värda resan.

~ av Ove på 22 oktober, 2011.

3 svar to “Kvalitetstid”

  1. ”Stillsamt och ödsligt ” Låter Smoliansky (och Gerry :)…)
    Jag gillar hans bilder men de jag sett var större.
    6×9 är väldigt litet…
    Intressant upplevelse verkar det som i alla fall.
    Lite avis blir jag.
    Lär inte hinna se dem innan utställningen stänger.

    Kul att du fick se Lowland och att den blev så uppskattad.
    I och med att det är förlängd så har jag förhoppningar om
    att hinna upp på ett besök innan den tas ner.
    Brands djurporträtt tänker jag INTE missa!

    Kvalietstid är bra tid…
    /K

    • Kunde inte låta bli att tänka på Gerry när jag gick där. Man kan använda samma beskrivande ord för bilderna i många fall men de är ändå olika.

  2. […] – Gunnar Smoliansky […]

Kommentera

 
