Böckerna

Surrounded by no one
Nära avstånd
Det skulle kunna vara två olika sätt att beskriva samma fenomen.

I kväll har jag bläddrat i två fotoböcker av två olika fotografer. I går skrev jag att den enas stil påminner (ibland intill förväxling) om den andres. Jag upplever inte likheten lika slående, lika överfallande, när jag bläddrar i de Langes bok som när jag såg samma bilder på Fotografiska. Inte heller när jag direkt efteråt bläddrar i Anders Petersens bok Nära avstånd.
Att jag överhuvud taget nämner just den boken är till att börja med för att det är den enda bok av Petersen jag har. Som jag skriver i första stycket började jag fundera när jag plockat fram den. Det är bara min egen högst spontana personliga reflexion.

Jag har skrivit om två fotografer med liknande bilder tidigare. Det är intressant hur det fungerar med influenser. Finns det unika egentligen?

Här finns också en kort diskussion (eller kanske snarare åsiktsventilering) om bl.a. de Langes bilder.
Glöm inte läsa kommentarerna.

 

Drömmarnas båge, Linköping:

Drömmarnas båge

~ av Ove på 13 december, 2011.

Kommentera

 
