Utflykt en januarilördag

Den här helgen är sista dagarna av utställningarna med Daido Moiryama och Hannah Modigh. Dessutom har Fotografiska bytt alla utställningar utom en sedan jag var där sist. Bra läge för ett besök i huvudstaden alltså.

Först ut: Daido Moriyama och ”Memory of my eyes” på Galleri Riis.

Jag har inte sett särskilt mycket bilder av Moriyama förut. För en massa veckor sedan såg jag en liten film på youtube med (och av?) honom. Det är i stort den förhandsinfo jag har. Ingen färg, kontrastrikt och ibland väldigt kornigt. Det är en blandning av människor och miljöer och det känns som han är där men inte får kontakt. Jag får inte heller riktigt kontakt. Bilderna träffar mig inte så där klockrent. En annan gång kanske.

De flesta av bilderna var i storlek ungefär som A3 gissar jag. På en vägg hängde bilder som gissningsvis är ca 1 meter höga (bilden). Stora bilder kan ju vara kul men det fanns bara en där storleken tillförde något.

Daido Moriyama

En promenad genom Gamla Stan, pizzalunch och sedan

Hannah Modighs ”Sunday mornin´comin´down” på Galleri Kontrast.

Närgånget. Aningen nedtonade färger. Stolthet, gemenskap, ensamhet och nedstämdhet ser jag i bilderna.

Hannah Modigh

Sist på agendan: Fotografiska.

Där öppnade Anton Corbijn den här dagen. Var lite orolig att det skulle vara mer besökare än vanligt men det var obefogat. Dessutom finns utställningar av Aitor Ortiz, Ron Haviv och Margaret M. de Lange att beskåda. (de Lange har jag skrivit om förut så det hoppar jag över nu.)

Anton Corbijn

Stora porträttbilder. Ibland kan jag tydligt se en personlighet i bilderna. Inte nödvändigtvis den avbildades, men ändå. Iggy Pop och Polly Harvey blev favoriterna. Att titta på porträttbilder tillhör inte mina favoritsysselsättningar men de här går lite utöver det vanliga. Sevärt.

Aitor Ortiz

Byggnadsverk/arkitektur tror jag är en hyfsad sammanfattning av Ortiz bilder.

Det här gillar jag. Arkitekturfoto på ett sätt jag inte sett tidigare. Mäktigt.

Stora bilder – antingen i bredd eller höjd. Att stort i sig är en kvalitet blir tydligt. Jag står gärna och tittar i andra änden av lokalen (när ingen blockerar sikten). Stora bilder på långt håll är inte samma sak som små bilder nära. Jag var väldigt sugen på att bära med mig bilderna hem i form av en bok men när jag öppnade den blev jag besviken. Det kändes smått och futtigt.

Ron Haviv

Bilder i klara och starka färger från en färsk jordbävningskatastrof på Haiti, januari 2010:

Journalistiskt dokumenterande av katastrofen. Offer och lidande. Hemskheten berör och det kan tänkas vara syftet. I övrigt inget som sticker ut.

Nästan färglösa bilder från december 2011:

Dokumentära. Känns mer nära och personliga. Kontakt. Att de är från Haiti tycker jag inte är lättidentifierat.

Aitor Ortiz

Aitor Ortiz

Ron Haviv

Galleri Riis

Galleri Kontrast

Fotografiska

~ av Ove på 15 januari, 2012.

Ett svar to “Utflykt en januarilördag”

  1. Intressant läsning! Tack för att du tog dig tid för sammanfattningen Ove.

Kommentera

 
