Att göra ingenting

Jag tycker om ljud. Musik till exempel. På låg volym. På hög. Hemma eller vrålande ur PA-system på konsert så att den känns i hela kroppen.
Likaledes tycker jag om att lyssna på frånvaron av ljud. Tystnaden som på morgonen uppstår mellan de djupa andetagen bredvid mig.

 
Förut har jag inte gillat att ligga kvar vaken i sängen på morgonen och göra ingenting. Rastlös. Vill upp och göra något (det finns alltid något att göra).
I dag insåg jag att ligga på morgonen och lyssna på djupa andetag och frånvaron av ljud inte är att göra ingenting. Det är att uppleva. Så fortsättningsvis kommer jag att när tillfälle erbjuds uppleva så ofta jag kan.

 

Jag ser en fara i att upplevelsen likt Odysseus sirener kommer att försöka lura mig kvar även på vardagar när jag egentligen borde gå upp för att ta mig till jobbet.

Ingenting

~ av Ove på 28 januari, 2012.

Kommentera

 
