Söndag 11/3 – Kalkbrottet

Som avslutning på utflyktsdagen letade vi upp en plats som såg ut som ett vitt område på kartan. Det visade sig vara ett gammalt kalkbrott. Teckningen i klippväggarna var fantastiskt fin.

~ av Ove på 15 mars, 2012.

2 svar to “Söndag 11/3 – Kalkbrottet”

  1. Som liten var en av mina bästa lekplatser ett litet kalk och skifferbrott. Det låg väl ungefär 7km hemifrån. Många helger cyklade jag dit och vid ett tillfälle tog jag och en kompis med oss en gummibåt för vi ville undersöka andra sidan. Där bakom buskarna trodde vi att det fanns en grotta. Men det var bara en illusion. När vi paddlade tillbaka fick vi i alla fall se en orm simma och det var ju minst lika spännande.

    Kalk/skifferbrottet kände jag till för att Skövde Sportdykarklubb varit där vid ett flertal tillfällen och dykt (som barn var det kul att följa med föräldrarna på äventyr). Jag är fortfarande nyfiken på hur det ser ut under vattenytan. Vet att det finns ett gruvschakt där nere och att det ska vara ganska djupt. Men jag tror aldrig jag skulle våga mig ner där. Vill minnas att ingången ligger på ca 4 meters djup (under vattenytan).

    Förra sommaren var jag på återbesök och blev grymt besviken när jag såg att någon varit där och ritat liknande symboler som du har på en av dina bilder ovan. Din ser ut att vara gjord med krita och kanske försvinner efter lite regn. de i ”mitt” kalkbrott var gjorda med sprayburk. Nästan att jag har lust att åka dit och sanera….för att återställa oasen.

    Kalkbrott är fascinerande och i sommar när jag åker till Gotland är ett av målen att besöka ett på norra delen av ön.

    • Ja, de där symbolerna… undersökte inte så noga men de jag dokumenterade är nog ristade med sten.
      Ingen vattensamling att bada i på det här stället. Rätt ok för min del, stenväggarna är jättefina.

Kommentera

 
