Leran

Jag blev flyttad från min födelsestad när jag var lite drygt 3 år (tror jag). Ändå finns det några ganska klara minnen därifrån. I somliga fall säkert för att det finns bilder och filmer bevarade. I andra fall finns det knappast bilder.

Tidigare i veckan under en promenad passerade jag huset där den här bilden är från. Inte i födelsestaden utan där jag bor nu.

Lerkastning

Då öppnades porten till ett minne.

Min dagmamma bodde i ett lägenhetshus nära radhuset vi bodde i. Några tiotalet meter bara. Huset på bilden är inte alls likt men någon koppling finns det väl antar jag. Färgen kanske? Höst eller vår – ingen aning – men lerigt var det i alla fall. Jag och några andra barn upptäckte (eller fick för oss) att det gick att göra bollar av lera, snöbollslikt liksom. Kastvänliga var de också!

I markplan på dagmammans hus finns det garage och portarna var perfekta måltavlor. (Det vet väl alla som sparkat på en boll t.ex.) Hur mycket lera det hann fastna på portarna minns jag inte. Hann? Ja, alltså innan någon vuxen upptäckte vad vi höll på med naturligtvis.

Följden? Troligen en utskällning, det minns jag inte riktigt. Det jag tydligt minns är glädjen i att kasta lera och det urtråkiga arbetet att tvätta bort den.

Lärde jag mig något då? Kanske att mina handlingar får konsekvenser. Men det ignorerade jag i så fall många år framåt.

Hur det ser ut där vi bodde i födelsestaden har jag ganska bra grepp om eftersom jag var där -98 och friskade upp minnet i samband med en tjänsteresa. Det är rätt långt bort så fler besök räknar jag inte med.

~ av Ove på 13 april, 2012.

Kommentera

 
