Magical Mystery Tour 2

I går gick Magical Mystery Tour 2 av stapeln. En heldag sightseeing i Småland med Jan Jörnmark som guide. Utgångspunkten var Växjö.

Före starten meddelades dagens agenda och lite historia om bussen. Slutmålet hölls hemligt men lovades vara något mycket speciellt.

Bussen vi färdades i var lite speciell. Den är från 1960 och har via snirkliga vägar hittat tillbaka till det bussbolag som en gång i tiden köpte den, nästan i originalskick. Jag fick en flashback till hur bussarna såg ut en gång i tiden. Visserligen har jag aldrig åkt i en högerstyrd buss tidigare (i Sverige). Inte heller en med radialdäck, så den till en början lite hoppiga färden var en ny upplevelse.  Att hjulhusen stack upp i kupén på det viset hade jag förträngt. Det är väldigt opraktiskt att sitta på de platserna. Speciellt om man är lång. Svårt att föreställa sig att den gjort en resa till i Ungern redan på 60-talet. En passande buss en dag som denna med andra ord.

Första stoppet var gamla vattentornet i Växjö som vissa tydligen vill riva och andra behålla. Debatt pågår. Vi klev aldrig ur bussen och eftersom jag satt på vänster sida av bussen och tornet var på högra såg jag tyvärr inte mer än första metern. Den närmast marken alltså.

Andra stoppet var vid Växjö gamla vattenverk. Där fick vi en historisk återberättelse innan vi fick tillträde till lokaliteterna. Vattenverket är stängt och låst men guide och tillstånd att gå in i lokalerna hade ordnats till dagens utflykt.

Det kommer snart att rivas så det var kul att få tillfälle att se hur det ser ut. Helt oklottrat och inte uppenbart vandaliserat. Det är man inte bortskämd med.

Mer information om Växjö vattenförsörjning och det gamla vattenverket finns här: Sjöudden

Tredje stoppet var ett inte-kliva-ur-bussen-stopp. Vi fick en historisk tillbakablick från tiden efter andra världskriget till nutid med koppling till hur det ser ut i den lilla orten (och andra små orter några mil från en centralort).

Vid fjärde stoppet klev vi ut och tittade i första hand på en gammal hockeyrink. Ett tomt tegelhus där Folktandvården(?) haft sitt tillhåll en gång i tiden fick lite uppmärksamhet också. Som lite upptäckarbonus fanns där ett gammalt övergivet någonting med skorsten och svänghjul i snårskogen. Inte helt olikt en gammal ångmaskinleksak – fast i stor skala.

Här var också lunchstopp. För min egen del hann jag knappt med någon lunch, det fanns för mycket intressant att se och fotografera för det. Den delen av lunchen jag inte hann med fick lov att förtäras på bussen under tiden vi färdades sista delsträckan mot dagens huvudattraktion.

Fortsättning följer…

~ av Ove på 22 april, 2012.

4 svar to “Magical Mystery Tour 2”

  1. Vi hade en sån buss till skolan när jag gick på högstadiet…högerstyrd, men dörren satt på höger sida också. SJ-orange var den.
    Vattenverk och vattentorn har också hört till min vardag de senaste 23 åren, men det finns inte så många övergivna, många gamla är fortfarande idrift, men jag har ett gammalt på gång…
    Sköna bilder…

    • Den här bussen var välutrustad men en dörr på varje sida. Praktiskt men utrymmeskrävande.

      • Visst var det lite udda men oerhört praktiskt med dörrar på var sida. Jag gillade det. Den där snygga ”Lost”-luckan missade jag helt. Snygg!
        /K

  2. […] Ove Rahm har lagt upp mycket snygga bilder på flickr, här och här samt skrivit på sin blogg här och […]

Kommentera

 
