Central Park

Sista dagen i NY tillbringade vi till stor del i Central Park.

Det finns ett ställe där man kan låna schackpjäser och spela utomhus på schackbord. Jag och Ludwig spelade tre partier och Alwa och jag ett. Några bord längre bort satt två killar och spelade. En av dem var högljudd och rätt var det var gick han förbi oss och ropade ”I never lose! I never lose!” osv. På ett sätt som fick mig att tro att han nyss gjorde just det. Och så kom han fram till Ludwig och mig och pratade. Sa att jag ser ung ut. Åja svarar jag – så ung är jag inte. Då säger han att han varit i Afghanistan och Irak och att han minsann är gammal och att  jag inte är det. ”HAR DU VARIT I AFGANISTAN OCH IRAK?!”

Sen vet jag inte riktigt hur det kom sig men han lät helt plötsligt irriterad (angående ålder och krig) och frågade ”Then why are we having this conversation?” (irriterat och småaggressivt). En liten stund var jag helt säker på att det skulle bli handgemäng men på något sätt lyckades vi byta samtalsämne och han fortsatte babbla. Frågade lite om var vi var ifrån och hur det är i Sverige. Tackade mig flera gånger för att jag varit trevlig mot honom. Och skakade hand minst 2 ggr. Sen gick han fram till Camilla och Alwa och försökte prata men de tröttnade han snabbt på och gick vidare.

 

 

~ av Ove på 30 juli, 2012.

Kommentera

 
