Nästa anhalt, Orlando

Billigaste sättet att ta sig till Orlando med flyg visade sig vara att mellanlanda i Atlanta. NY-Orlando och NY-Atlanta tar ungefär lika lång tid och Atlanta-Orlando ca 1,5h (plus tiden mellan flygen). Visserligen är det skönt att korta restiden men på semestern kan man ju ta det lugnt. Förkastligt med hänsyn till miljöpåverkan men prisskillnaden var avsevärd.

Orlando är ganska utbrett och eftersom vi skulle fara ikring en del hade vi hyrbil där.

Dodge

Dodge Charger

Det var varmt och ljust där. Varmare än i New York och ljust så det gjorde ont i ögonen. Jag gillar värmen och har inget emot solglasögon. Stämningen var lika nu som när jag var där 2010 – lugnt, behagligt och avkopplande. Vi bodde rätt ok också. Lägenhet på 140kvm med 3 sovrum, 2 badrum, kök, stort vardagsrum och balkong. Trivsamt ställe Orlando.

Huvudanledningen (tror jag) till att åka hit var att Alwa ville besöka Universal Studios nöjespark med bl.a. Harry Potter-tema. Inte för att någon annan i familjen protesterade eller så… Trots att vi var där mitt i värsta turistsäsongen med allt vad det innebär i bl.a. folkmängd så upplevde jag aldrig att det blev stressat eller hetsigt. Jättelånga köer till vissa attraktioner i parken var den mest påtagliga konsekvensen under de dagar vi var där.

Universal Studios

På väg mot Islands of Adventure

Hogsmeade

Ligger inte Hogwarts i England?

Butterbeer – en smått egendomlig dryck

Vi avslutade åk-dagen med våt livs blötaste åktur. Inte så genomtänkt

eftersom vi skulle till bilen i stort sett direkt efteråt

Torkhjälp fanns lyckligtvis att få

~ av Ove på 2 augusti, 2012.

2 svar to “Nästa anhalt, Orlando”

  1. Nu finns det ett bra skäl till varför jag skulle åka till Orlando. Nyfiken på om Hogwartsbygget är lika snyggt på nära håll som på din översiktsbild. Skulle bli grymt besviken om jag skulle uppleva det plastigt på nära håll. Badkaret här hemma höll på att skvalpa över när jag såg The People Dryer. Men den såg ju ut att behövas. Annars gissar jag på att det var ganska avsvalkande…

    Vad smakade Butter Beer?
    /Katja

    • Inte alls plastigt. Ganska realistiskt tycker jag. Utom den där snön på taken… 😉

      Ja, smaken på butterbeer. Svår att definiera. Vätskan är lite fet och skummet är mycket fett och kompakt. Om man åt upp skummet byggdes det upp nytt. Det finns en ton av gräddkola i smaken.

      The people dryer var uppskattad.

      /Ove

Kommentera

 
