Zombie?

Zombie

Inte alls.

Statyn föreställer José Martí, Kubas störste nationalhjälte. Han var författare, politiker, poet och en av ledarfigurerna i det sista kriget för Kubas självständighet från Spanien, 1895-98. Han dog i strid i maj 1895.

Martí

Jag hade väntat mig en dominans av bilder och andra hyllningar av Fidel Castro i Havanna. Så var det inte alls. Förutom José Martí dominerade främst Che Guevara. Även andra revolutionshjältar som jag inte är bekant med förekom i ganska stor utsträckning.

De gånger Martí nämndes av en kuban fanns en betydande stolhet i rösten. Intrycket att han är en betydande person i Kubas historia blir inte mindre av att han förärats ett 109m högt torn, Memorial José Martí, vid revolutionsplatsen. Framför tornet finns även en 18m hög vit marmorstaty av hjälten. Tornet började byggas 1953 och var färdigt 1958.


För att komma nära tornet måste man betala inträde, 1CUC (ca 8kr). I toppen av tornet finns en utsiktsplats som man når med hiss. Inte förrän jag befinner mig på väg upp i hissen slår det mig var jag är. Landet där underhåll bara tycks utföras när behov uppstått. I hissen finns inga färgglada klisterlappar som skvallrar om besiktning. Lämpligt antal personer att vistas i den bestäms godtyckligt av den hissansvariga tjejen. Bestämmer mig för att jag är fördomsfull.

Utsikten därifrån är magnifik, man ser hela Havanna. Först i fågelns perspektiv går det upp för mig hur stor staden är. Den 56 hektar stora begravningsplasten vi besökte innan vi gick till revolutionsplatsen ser väldigt liten ut. I golvet finns mosaiker som beskriver riktning och avstånd till diverse platser på jorden. Besöket här uppe ångrar jag verkligen inte. 

~ av Ove på 26 augusti, 2012.

Kommentera

 
