Abecita Hasselblad

I går var jag på en liten utställningsresa. Besök både på Abecita Konstmuseum i Borås och Hasselblad Center i Göteborg.

På Abecita såg jag följande utställningar:

Maria Espeus, El otro – The other (i en egen liten avdelning i den utställningen finns några bilder av Eva Klasson)

Jan Töve, Silent landscape

– Hasse Persson, Amerikabilder

Lars Tunbjörk, I love Borås

Espeus utställning fastnade jag inte för. Något porträtt var väl lite intressant. Töves naturbilder överraskade mig. Inte ofta jag gillar naturbilder men de här var speciella. Ödsliga, tysta och stillsamma bilder. Så stillsamma att det började krypa i kroppen på mig. Inte alldeles olika Gerry Johanssons bilder fast motiven inte alls påminner om varandra. Eva Klassons bilder är som vanligt i en klass för sig. Mycket sevärda.

Hasse Perssons Amerikabilder och Tunbjörks I love Borås hänger på 5e våningen. Amerikabilderna är intressanta men inte riktigt min grej. Tunbjörk tycker jag är humor.

Dessutom passade jag på att kika lite i BH-museet.

På Hasselblad Center finns just nu en utställning med Tuija Lindströms bilder från perioden 1980-87. Många av hennes bilder är magiska. Utställningen känns genomtänkt och välgjord, klart över genomsnittet. Där finns flera små berättelser och många vertikalt hängda diptyker. Klart annorlunda upplevelse jämfört med att se bilderna i en bok. En definitiv rekommendation.

~ av Ove på 16 september, 2012.

Kommentera

 
