Några utställningar de senaste veckorna

De senaste två veckorna har jag hunnit med att besöka några utställningar. En av utställningarna för andra gången. Inte särskilt mycket åkande heller eftersom de funnits i trakterna.

 

Neva Books 7/10

Sista dagen för två utställningar. Det kom och gick folk kontinuerligt hela tiden under de dryga två timmar jag var där.

Rimforsa i backspegeln

Ett urval av fotograf Asta Falls bilder från Rimforsa det senaste seklet. Måttligt intressant för mig men sannolikt intressant för rimforsabor.

Mats Andersson

Det var andra gången jag besökte den här utställningen (första dagen och sista) som består av bilder från flera olika projekt. John Bauer, Djur. 66 bilder, I några sekunders oändlighet och ett gäng naturbilder som jag inte vet om de har ett projektnamn.

Bilderna är varierande färg/gråskala och skärpa/oskärpa. De flesta har jag sett förut men på olika ställen och hängda på olika sätt så det är inte alltid jag upplever bilderna lika.

 

Galleri Blå 9/10

Ewa-Marie Johansson – To be or not to be

Stora och mindre bilder från ett slitet Storholmen. Ödsligt men ändå bebott. Den som har möjlighet att se utställningen tycker jag ska ta chansen.

 

Neva Books 13/10

Öppningsdagen för Årets Bild (Länk1, länk2).

Överraskande bra utställning. De flesta bilder behöver en skriven historia till men det är väl på något vis givet eftersom det rör sig om pressbilder. Den bildserie (eller kanske snarare berättelse) som gjorde starkast intryck är den här: David Magnusson

Lite mer info.

Skrämmande. Hur kunde det bli så där? Varför är antalet kristna fundamentalister per capita högre i USA än i övriga världen? Eller är det bara något jag fått för mig?

Hur som helst har jag trivts bra de 3 gånger jag varit där.

 

 

~ av Ove på 17 oktober, 2012.

Kommentera

 
