Omformning 16 2/3Hz

Detta bildspel kräver JavaScript.

Avslutande äventyr på lördagen blev en gammal övergiven omformarstation. Stationen byggdes för att användas i händelse av krig. I fredstid är den placerad i traktens närbelägna centralort. Elnätet i Sverige håller (som de flesta vet?) 50Hz men tågen ska ha 16-2/3Hz (och 15kV). Spänningen kan fixas relativt enkelt mha en transformator men frekvensomvandling är lite knepigare. Eller var det förr i tiden i alla fall. Nu minns jag inte detaljerna men i det här fallet var det en dieselmotor och en generator inblandade. Mycket kylning gick det åt så där finns några rejäla fläktar och ett grovt skorstensschakt är utsprängd i berget.

Annonser

~ av Ove på 1 november, 2012.

4 svar to “Omformning 16 2/3Hz”

  1. Underligt att vi har samma bilder 😉

    Det kan varit en 50Hz elmotor inblandad också istf dieselmotor….i motsatt ände av axeln satt en generator som alstrade 1kV med 16 2/3 Hz..en sk roterande omformare….spänningen transformerades sedan upp till 16kV som tågen går på.

    Idag används statiska omformare med tyristorer…’helt’ utan rörliga delar, men fläktar behövs fortfarande.

  2. Misstänkte att du skulle ha koll på detaljerna. 😉

    /Ove

  3. […] för att skriva allt….så läs lite här […]

  4. Det stämmer, någon dieselmotor var aldrig inblandad det var el motor och generator. Rälsen är till för att omformaren ska vara mobil, då och då körs omformaren till verkstad för översyn.
    Stockholm matas med en statisk i Älvsjö och en dynamisk i Häggvik, så dom dynamiska är fortfarande många i drift, men inte så många i bergrum…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: