Ett besök i huvudstaden

Förra året blev jag rekommenderad att låna hem boken Indicier från biblioteket. Det är en utställningskatalog från en utställning Christer Strömholm, Anders Petersen och Kenneth Gustavsson hade 1996. Boken gav mersmak, särskilt Kenneth Gustavssons bilder. Så när jag fick veta att Fotografiska skulle ha en utställning med hans bilder planerades raskt en resa.

I går tog jag äntligen tåget till Stockholm. Huvudmålet för dagen var utställningen med Kenneth Gustavsson och som bonus fick jag en hel del mer:

Fotografiska

  • Kenneth Gustavsson – The magic bar
  • Möjligheten att se Christer Strömholms utställning en andra gång
  • Johan Willner – Boy stories
  • Maria Friberg – In flux

Moderna Museet

  • Gerry Johansson – Moment
  • Wolfgang Tillmans (bonus i bonusen)

Östasiatiska Museet

  • Secret love

Jag var på plats på Fotografiska en kvart före 10 ungefär. Första timmen var det väldigt lugnt och jag kunde gå i stort sett ensam på andra våningen och se Gustavssons bilder, gå ner till Strömholm och tillbaka upp (fram och tillbaka några gånger) och tycka att det var näst intill ödsligt. Ju senare på dagen desto mer folk blev det och i Strömholms utställning var det till slut riktigt trångt. Många verkade sedan snabbt passera de andra utställningarna på väg upp till serveringen.

Inne bland Gustavssons bilder var det mörkt och dovt. Mycket passande till bilderna. Det var toppen att gå där i stort sett ostörd och långsamt ta in. Bilderna gör sig inte i en stimmig miljö. Nu blev det i och för sig inte särskilt stimmigt där. Många passerade ganska raskt rakt igenom. Strax innan jag lämnade för sista gången hörde jag en man som med snabba steg passerade mot utgången säga ”Det här tycker jag var lite dystert.” En träffande sammanfattning men som inte riktigt räcker till. En av de mest berörande utställningar jag sett.

I samband med utställningen släpptes en bok. Den har jag haft i några veckor nu utan att öppna, jag ville se utställningen först. Stark köprekommendation.

Inte alls dumt att få se Strömholms utställning en andra gång. I delar av den finns en otrolig närvaro, i andra en hel del humor och en del drabbar mig inte alls. Undrar om den här bilden har inspirerat till dödsätarnas masker i filmerna om Harry Potter?

När jag gått en stund bland Johan Willners bilder började jag minnas att jag hört talas om dem. De kändes konstruerade och sedan läste jag på väggen att de är det också. Fantastiska bilder. Det rycker hårt i armen i bokhandeln när jag ser boken men jag lyckas motstå frestelsen. Den ligger högt upp på önskelistan.

När jag läser curatorns beskrivning av Maria Fribergs In flux känner jag inte igen mig. Bilderna säger mig ingenting. I den här utställningen var det minst folk, man var inte tvungen att passera på väg mot något annat. Kanske är det inte så spännande att titta på män i kostym som flyter i en swimmingpool? Utan en förklarande text klarar jag inte att räkna ut vad tanken bakom är.

I bilderna från The painting series ser jag något – men definitivt inte samma sak som väggtexten talar om för mig att jag ska se. Malström. Uppgiven kamp. Frånvaro. Rätt otäcka bilder. Inte för att jag är förvånad över att jag ser något annat än någon annan. Det jag reagerar på är att texten är ovanligt tydlig med vad jag ska se.

 

På väg till Moderna Museet stannar jag och käkar lunch i Gamla Stan. O’Learys har goda mackor (kyckling fast jag hade för mig att det skulle finnas kalkon) och god öl.

 

Anledningen till att jag går till Moderna är att jag vill se Gerry Johanssons utställning. När jag löst biljett börjar jag med att slinka in på en utställning med Wolfgang Tillmans. Jag tycker mig minnas att jag sett något om att det skulle finnas en fotoutställning till med bl.a. bilder på stjärnhimlar och månen. Mycket riktigt börjar utställningen så. Den visar sig vara enorm. Det är som att gå genom ett IKEA-varuhus utan ”genvägar”. En salig blandning av motiv och bildstorlekar. Stora 3metersbilder, 10x15cm och alla möjliga andra format där emellan i en osalig blandning.

Tillmans måste vara konstnär. Han har uppenbarligen en skruv lös i alla fall. Det var förbaskat kul att se utställningen.

Gerry Johanssons bilder var som hans bilder brukar vara. Långsamma. Tysta. Längst in i museet i ett litet rum hängde de. Meditation.

 

Nu började det kännas som att det kanske var lite för lite tid kvar innan tåget hem. Wolfgang Tillmans hade jag inte räknat med. En hel del tid kvar men eftersom jag inte riktigt visste hur mycket tid det skulle gå åt till Östasiatiska Museet var det hög tid att vandra dit, en kort promenad från Moderna.

Utställningen där heter Secret Love och har med homosexuellas situation i främst Kina att göra. Det gick ganska fort att gå igenom. Nu har jag i alla fall sett den. En annan gång ska jag ta mig mer tid att se vad de mer har att erbjuda.

~ av Ove på 4 november, 2012.

2 svar to “Ett besök i huvudstaden”

  1. Du verkar haft en riktigt trevlig dag. Själv satt jag och njöt av The Magic Bar i bokform en stund idag. En bok att återvända till. Inser att jag inte kommer att hinna se bilderna på Fotografiska innan de tas ner. Känns lite tråkigt…
    /K

    • Jo, det var en bra dag. Hann med mycket utan tidspress (Tillmans fick stå tillbaka lite). Skönt att åka tåg när de går som de ska.

Kommentera

 
