Vernissage på Neva Books. Penumbra & 665. Fade to black.

I dag var jag och Alwa på vernissagen för Peter Erikssons och Martina Holmbergs utställningar på Neva Books i Rimforsa.

Jag köpte Peters bok Penumbra & 665 för snart 3 år sedan. Bilder i böcker kan göra sig bra men att se samma bilder på vägg är ofta en helt annan sak. Oftast också till det bättre – alltid en annan upplevelse. När jag pratar med Peter berättar han att de flesta av bilderna på utställningen finns inte med i boken. Det är inget jag tänkt på när jag går varv efter varv och tittar. De båda projekten är var för sig mycket väl sammanhållna.

Under invigningen pratar Peter bland annat om att bilderna (som pga sina polaroidegenskaper ser instagramaktiga eller liknande ut) är tidlösa. Där håller jag inte med. De ser visserligen gamla ut trots att de är nutida. Men jag tycker snarare man kan definiera det som att de är de… feldaterade i brist på bättre ord. Ungefär som en tidsmaskin som skickar mig bakåt i tiden samtidigt som jag ser på motiven att de är samtida. En tidlös bild är snarare omöjlig att tidsbestämma oavsett uttryck. En liten detalj i sammanhanget kanske men ändå…

Nåja. Penumbra må vara arrangerade privata dokumentära bilder (ungefär) men de bjuder ändå på en inre resa som känns som min egen. 665 har ett annat stämningsläge, en annan tyngd. Tidlös på så vis att den inte lika självklart skickar mig på en resa i tiden.

Martina Holmbergs Fade to Black har samma lite ålderdomliga stil men är en helt annorlunda egen historia. Där bjuds jag in till en resa i både tid och rum på ett mer tydligt dagbokslikande sätt. Över lag känns den här bildserien som en resa. Diffust träffsäkra bilder som visar mig det förgångna och det ännu inte upplevda. Resor jag gjort och ännu inte hunnit med.
20130302 0001

Det är lite Jim Morrison över det hela.

20130302 0011

De kunde vända sig mot publiken också.

Vackert spel och vacker sång av två elever från Liljeholmens Folkhögskola.

20130302 0002

Penumbra & 665

20130302 0004

Mycket folk.

20130302 0006

Invigning!

Peter Eriksson och Erkki.

20130302 0008

Peter berättar inlevelsefullt om sina två projekt.

 

~ av Ove på 2 mars, 2013.

Ett svar to “Vernissage på Neva Books. Penumbra & 665. Fade to black.”

  1. Grym bild på gitarristen (Edvin) …när han sitter med ryggen mot kameran…och Peter som ser så nöjd ut 🙂

Kommentera

 
