Utställningar hela dagen

I går var jag i Stockholm hela dagen. Det hade dykt upp ett gäng utställningar jag gärna ville se. Tillräckligt många för att inte hinnas på en dag så det blir väl fler resor antar jag.

Först ut var Fotografiska som öppnar relativt tidigt på förmiddagen. Där har alla utställningar bytts sedan jag var där senast.

Motohiko Adani är det första man drabbas av. Huvudsakligen mer en installation än en traditionell fotoutställning. En blandning av video-, stillbild- och skulpterad konst. Tematiskt är det tänkt att hänga ihop men upplevelsemässigt… nja. Delvis intressant och delvis bara jobbigt.

20130706 0004

20130706 0006

Håkan Elofsson har fotograferat gatulivet i Bombay genom tomrummet efter en nedvevad taxiruta. Ett långt gatupanorama som presenteras på ett mycket snyggt sätt tillsammans med ljudupptagningar. Måttligt intressanta bilder tyckte jag då (förutom att få se hur det ser ut) men alldeles nyss insåg jag hur det sannolikt är tänkt att upplevas. Skulle behöva åka tillbaka göra om, för utställningen växte och jag blir nyfiken på om det funkar.

20130706 1008

Helmut Newton. Över lag ganska sterila bilder. Träffsäkert skickligt gjorda men sterila. Som jag ofta upplever modebilder. Huvudsakligen modebilder på flickor som varvas med porträtt. Jag har inte tänkt på det förut men han hade uppenbarligen sinne för humor. Det visas en film om honom också, filmad av hans fru June. Filmen är för lång så jag gick efter ett tag. Den var intressant en stund. Kul och intressant att ha sett utställningen men någon riktig fullträff är det väl inte.

Anhalt nr 2 var Galleri Kontrast med Julia Lindemalms ”Zoo World”. Inga särskilt märkvärdiga bilder men en intressant utställning. Vårt sätt att hantera och behandla jordens andra djur blir obehagligt uppenbart. Jag vet visserligen hur det förhåller sig men när det presenteras på det sättet blir det som att vetskapen tidigare inte haft sällskap med förståelsen.

Tredje och sista anhalten för dagen blev Kulturhuset. Ofta bortglömd och förbisedd av mig. Nu visas en stor samling bilder av Imogen Cunningham. Det här var dagens höjdpunkt. Lokalen är stillsam och lugn vilket samspelar bra med bilderna. När gutuvimmelbruset försvunnit ur öronen är bara det fläktsuset och det sporadiska ljudet av klackar mot golv som hördes. Det är svårt att beskriva bilderna. De är vackra med en tysthet och ett träffsäkert lugn som inte går att värja sig mot. Oavsett motiv. Den så kallade gatufotodelen är inte lika intressant som resten annat än som tidsdokument. Det står i informationen att hon ska ha inspirerat både Sally Mann och Robert Mapplethorpe. Influenser på Mapplethorpe har jag inte svårt att föreställa mig. Influenser på Mann är inte  uppenbart för mig i alla fall.

20130706 1013

Den tveklösa rekommendationen är att se samtliga utställningar men om man bara har tid att se en är det Cunninghams. Du som gillar naket kanske lätt förleds tro att det är Newtons bilder som gäller. Det är i så fall ett misstag – se hellre Cunninghams själfulla (naken)bilder än Newtons sterila.

~ av Ove på 7 juli, 2013.

Ett svar to “Utställningar hela dagen”

  1. Fotografiska kan man tillbringa dagar i! Hela tiden hittar man nya intryck på gamla foton! Dessutom härliga lokaler!

Kommentera

 
