Fotofestivalen

Fotofestivalen i Landskrona i helgen var riktigt lyckad. Välbesökt, många intressanta utställningar, många fotografer på plats och bra stämning.

Utställningar särskilt värda att nämnas:

Hannah Modigh – Sunday morning coming down

Anna Clarén – Puppy love

Ta chansen att se dem om du får tillfälle.

 

Klara Källström och Tobias Fäldt – Wikiland

Inka Lindergård & Niclas Holmström – Watching humans watching

Obegripligt och inte alls min grej. Men kolla gärna själv om du får tillfälle.

 

Mest tid tillbringades i konsthallen där det hängde utställningar med JH Engström, Jacob Aue Sobol och Daido Moriyama. Vid första besöket mitt på dagen var det fullsmockat med folk där, hopplöst att koncentrera sig på bilderna och reflexionerna i ramarnas glas störde väldigt mycket. Ett kort möte med en Motörhead-fantast efterlämnade citaten ”bara skit!” och ”som fotograf är jag besviken” när jag frågade vad han tycker om bilderna. Jag uppfattade det som ett generellt omdöme om festivalens bilder. Han tyckte något i alla fall. Jag återvände två gånger till senare på dagen först ensam och sedan med sällskap. Då var det färre besökare och lättare att se bilderna i lugn och ro och det behövs.

Moriyama må vara känd men hans bilder berörde inte alls. Sobol har jag inte bekantat mig med tidigare. Hans bilder krävde tid och var nog till slut de jag fastnade mest för av de tre. Engström är som vanligt svår. Så småningom är huvudet fullt av en massa funderingar. Jag kan fortsätta kolla på bilderna hemma för vi som hade med bilder i lördagskvällens bildspel på öppen scen fick med oss varsin signerad Sketch of Paris hem. Tack!

I konsthallen visades också JH Engströms film om Anders Petersen. Har sett den förut och såg den gärna igen. Mycket bra.

Jag var på plats över lördagen – en 80-milsresa t.o.r. Ganska drygt att åka de 4 timmarna tillbaka hem på natten. Om det blir en festival nästa år igen åker jag gärna tillbaka och då är jag benägen att stanna minst en natt.

 

20130824 0009

Sobolbild från utsidan av konsthallen.

20130824 0008

 En del av Sketch of Paris

20130824 0011En typisk gata i Landskrona?

~ av Ove på 26 augusti, 2013.

Kommentera

 
