Utställningar

Fredagen blev en intensiv dag med massor av utställningar i Stockholm. Jag bestämde mig för att trotsa vädret och åka tåg(!). Dåligt väglag på morgonen men jag tog mig utan missöden till Linköping. Tåget avgick som det skulle och var faktiskt framme 5 minuter före utsatt tid. Dagens höjdpunkt 1 skulle bli besöket på Kulturhuset. Martina Hoogland Ivanows utställning är klart sevärd. Dagens höjdpunkt 2 fanns på Moderna i form av Cindy Sherman men hon får finna sig i att hamna på andra plats om än tätt efter.

Hemresan kunde blivit väldigt intressant. Hade jag inte varit lite nojig över SJs stormschema och kollat avgångarna i tid kunde det blivit en oplanerad övernattning i Stockholm. Som det nu var hjälpte kära hustrun till att boka om till ett lite tidigare tåg så jag kom faktiskt hem lite tidigare än planerat. Jag hann med allt jag tänkt mig och lite, lite till.

Först ut: Fotografiska

x Elliot Erwitt – 100+1 (Premiärdag!)

Varierande. Han har en träffsäker humoristisk blick som kommer fram i somliga bilder. Andra bilder är sådana som varit viktiga i hans karriär som pressfotograf(?) och jag förmodar att de är med för den skull. En bra utställning även om det mesta inte riktigt är min grej. De flesta bilderna var alldeles för stora och som vanligt har man misslyckas med ljussättningen i lokalen, det blänker i stort sett överallt.

x Inta Ruka – You and me

Många bilder har ett trivsamt, smittande lugn. Ett sånt där som bara kommer sig av att modellen känner sig bekväm med fotografen. Nästan allt har jag sett tidigare i hennes bok ”People I know”. Trycket i boken imponerar inte särskilt – det gör däremot de mycket välgjorda printarna på utställningen. Klart intressant är att oavsett den tekniska kvaliteten på bilderna så går känslan fram. Dagens bästa utställning på Fotografiska överträffas av boken.

x Paolo Roversi – Secrets

Den här utställningen hade jag inte alls koll på vad det skulle vara för något. Många vackra tjejer är det. Det mesta passerar som fina bilder utan att lämna några andra särskilda spår. Allt från finstämda svartvita porträtt till färgglada sammelsuriumbilder. Utom bildserien Nudi som var annorlunda mot det övriga och den mest minnesvärda delen av utställningen.

Paolo Roversi 2

Samma vackra tjej på alla 40 bilder här. Vaddetnuvarhonhette.

Paolo Roversi 1Nudi.

Kulturhuset

x Martina Hoogland Ivanow – Far too close, Satellite, Speedway, Härifrån till verkligheten och en film

Precis som sist jag var i huvudstaden på utställningsbesök stoltserar Kulturhuset med dagens bästa utställning. Far too close och Satellite är de jag gillar mest. Suggestiva och fängslande bilder. Ena stunden tycker jag att inget skiljer i uttrycket mellan de två bildserierna och nästa tycker jag mig se tydliga skillnader. Och så där håller det på. Klart är i alla fall att bildspråket känns igen. Speedway är spektakulärt stämningsfulla bilder men inte mer. Härifrån till verkligheten har potential att bli något men inget jag för dagen fastnar så hårt vid.

Martina Hogland Ivanov

Moderna Museet

x Cindy Sherman – Untitled horrors

Innan jag går in i utställningshallen läser jag på en skylt att jag ska vara förberedd på starka bilder.

Cindy Sherman blir jag inte riktigt klok på. Hon har så vitt jag vet (visste) ägnat hela sitt skapande åt att fotografera sig själv i olika iscensatta situationer. Definitionsmässigt självporträtt men när jag går och tittar på utställningen börjar jag fundera över om det alltid är ett självporträtt när man fotograferar sig själv. Det känns inte längre självklart. Bilderna är väldigt öppna för egna tolkningar och kanske är det därför man varnas innan man går in. Jag tycker det är lika intressant att titta på bilderna som att titta på de som tittar på bilderna. Någon enstaka bild har förmågan att få de flesta att passera utan att stanna någon längre stund (eller inte alls).

Jag har aldrig tänkt på det när jag bläddrat i Shermans böcker men nu framstår det tydlig att hon har en stor portion humor. Det är en mycket sevärd utställning. Jag köpte utställningskatalogen framför allt för att försöka bli lite mer upplyst (texterna) men även för att kunna studera bilderna i lugn och ro.

(Nu har jag lärt mig att hon faktisk har fotograferat andra motiv än sig själv – där finns en försvarlig bunt med bilder på skyltdockor 🙂 .)

Cindy Sherman

x Gunnar Smoliansky – Moment

Hur intressant kan egentligen över 400 kontaktkopierade bilder på en framkallningsvätskedoppad hand vara? Det funderar jag fortfarande på. Det hela är på något mystiskt och obegripligt sätt sevärt. Kanske just därför. Men prio 1 i Stockholm just nu är det inte.

Smoliansky

x Den nya sakligheten (Samlingsutställning med bl.a. August Sander, Walker Evans, Edward Weston och många fler.)

Trots(?) det sakliga anslaget finns gott om sevärd fotografi. Övergången från pictorialismen tycks inte varit knivskarp. En välkommen bonus som jag hade missat om jag inte irrat in bland den målade konsten.

x Surrealismen och Duchamp

När jag ändå var där passade jag på att gå en trappa ner och kolla lite på surrealistisk konst. Intressant, men så dags på dagen började jag bli ordentligt mätt i knoppen på synintryck och jag orkade inte mer än att bara titta lite. Det gav mersmak.

~ av Ove på 8 december, 2013.

Kommentera

 
