The Americans & Ballen

Det var ett tag sedan jag var i Stockholm och kollade på utställningar känns det som. Nu var det i alla fall dags att kolla in Robert Frank – The Americans och Roger Ballen – Theater of the absurd.

Robert Frank

Det var inte bara The Americans som ställdes ut som jag trodde utan stora delar av Franks fotografiska produktion. För min egen del tycker jag The Americans och polaroid-delen av utställningen var det som var behållningen. Jag har lånat hem boken från biblan några gånger och försökt ta till mig serien. Det har inte alls gått utan jag har lämnats helt oberörd. The Americans gjorde sig betydligt bättre på vägg och det blev snart uppenbart att de enskilda bilderna inte är särskilt märkvärdiga men att de tillsammans bildar berättelsen. Nu är jag inte överdrivet hänförd för den skull men det var värt besöket.

När jag satt på en av sofforna och kollade på väggarna fick jag spontansällskap av en av Fotografiskas guider som slog sig ner och snackade om Frank och utställningen (hela) en stund. Mycket trevligt och uppskattat.

 

Roger Ballen

Roger Ballens utställning hade jag hört ryktas att den skulle vara rätt skruvad. Då blir det ju svårt att hålla sig därifrån.

Det visade sig att den inte bara bestod av fotografier utan också en lite installation och en film. Skruvat är en ganska träffande beskrivning. Väldigt sevärd och mycket inspirerande. Mest intressant tycker jag ”Asylum of the birds” var, både filmen och bilderna.

 

20140510 0014

20140510 0010

20140510 0008

 

20140510 Roger Ballen

~ av Ove på 10 maj, 2014.

Kommentera

 
