En dag i Stockholm

I går blev det en utflykt till Stockholm. Det passade lämpligt bra att kombinera Fotografiska och Moderna. De senaste gångerna jag varit där har det regnat och varit busväder men den här gången var det ganska behagligt. Inte ens den kraftiga blåsten störde särskilt mycket.

20140927 0013

Fotografiska

Anders Petersen > Café Lehmitz till i dag

Mastig utställning med fokus på det äldsta och det nyaste. För min egen del hade mer av mitt emellan varit intressant eftersom jag inte sett det tidigare. Sammantaget en utställning att gilla fast allt inte faller mig i smaken.

Höstsalongen

Intressant att se hur urvalet blev. Mycket som är bra men långt ifrån allt är sådant jag verkligen gillar. Ganska mastigt även detta.

20140927 000220140927 000420140927 0006

Joyce Tenneson > Light Warriors

Tenneson har jag inte sett något av förut. Jag började med att se bildspelet Trees and the alchemy of light. Förutom att det var skönt att sitta ner en stund tycker jag det var en bra inledning till resten utställningen. Bilder och musik samspelar bra. Resten av utställningen består av porträtt. De flesta har ett påtagligt lugn och stark närvaro. Frågan är om det stannar vid att bara vara porträtt eller om det blir något mer. Det har jag inte bestämt mig för än.

20140927 0010-220140927 0008

 

Innan jag orkade vidare till nästa anhalt stannade jag för lunch på O´Learys i Gamla Stan. God öl och god mat.

 

Moderna Museet

20140927 0012

Ett sätt att leva > Svensk Fotografi från Christer Srömholm till i dag

Finns en hel del intressant att se. Både splittrat och sammanhållet – alla deltagande fotografer med en gemensam nämnare fast med olika bildspråk. Störst behållning för min del var att få se ett stort urval av Eva Klassons bilder igen. Lika intressant som utställningen är den beskrivande foldern.

Lena Svedberg > Mr Aldman – Superhero of the universe

När jag kommit så långt att jag började utforska resten av museet var jag riktigt trött så trots att det här var intressant fick jag ge upp. Det blev en långsam promenad tillbaka till centralen i stället.

 

~ av Ove på 28 september, 2014.

Kommentera

 
