Landskrona Fotofestival 2015 – I

Många meter gående. Långa tider stående. Mycket att se – många intryck att smälta. Mycket bra att vara på plats 3 dagar. Jag gillar att ha gott om tid. Att kunna återkomma till utställningarna och att ha möjlighet att lyssna på artist talks utan att behöva försaka utställningarna. Lugn och ro helt enkelt.

Foto 2015-08-23 20 19 29

Total summering? Det har varit kul. Förutom alla utställningar blev det många roliga återseenden och nya möten och det var bra stämning.

 

21/8 Fredag

Sen ankomst jämfört med tidtabellen pga tågförsening. Det gick bra ändå. Handlade några böcker. De flesta signerade av fotograferna.

20150823 0086

Hann med några få utställningar innan de stängde för dagen:

  • Duane Michals
    • Stor utställning som kräver tid. Bl.a. för att han skriver med snirklig ganska svårläslig text på de flesta bilderna. En av festivalens absoluta höjdpunkter. Välgjort, träffsäkert och välformulerat. En favorit.
  • Boris Mikhailov – ”I am not I” och ”Case history”
    • Två bildserier. Självporträtt respektive hemlösa.

Självporträtten gillar jag. En stor portion humor och lekhumör. Hur tråkigt hade han inte när han bestämde sig för att göra den serien? Tvivlar inte på att han i så fall blev på bättre humör. Synd att printarna är så stora. Betraktningsavståndet räcker inte riktigt till.

Bilderna på de utslagna människorna fungerar mest som dokumentation. Det känns inte expoaterande men funkar inte riktigt för mig.

  • Maja Forsslund – Akt
    • Nja. Sådär. Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker.
  • Lars Tunbjörk – Vinter (vernissage)
    • Svårt att sammanfatta. Hur på verkad är jag av andras åsikter? Det ser ut som skitbilder vid en snabb titt. Sen blir den ytlig och bottenlös på en och samma gång. Jag tycker den träffar men begriper inte varför.

Om ingenjörer:

(ska jag känna mig träffad?)

Foto 2015-08-21 20 36 48 Foto 2015-08-21 20 37 59 Foto 2015-08-21 20 38 34

 

 

~ av Ove på 23 augusti, 2015.

Kommentera

 
