Landskrona Fotofestival 2015 – V

23/8 Söndag

Upp på morgonen och ut på promenad. Går och kollar på några av utomhusbilderna som hänger lite överallt i staden, Coşkun Aral – Exodus. Jag blir inte sporrad att leta upp fler. Passar på att ta en närmare titt på Landskronas nya vattentorn som håller på att vittra sönder. Det står på 3 långa pelare och tittar man från vissa vinklar ser det ut att stå väldigt ostadigt.

Utställningar:

  • Veronique Bourgoin – Les labyrinthes du temps
    • Kollar igenom hur bilderna hängts upp osv. Inte som jag är van att det görs. Kul.
  • Alexia Monduit – Into my song
    • Har förmånen att vara först på plats när utställningen öppnar för dagen. De första 10 minuterna ungefär har ingen tänt utställningsljuset så jag passar på att tända rummets ordinarie belysning – ett svagt gult lysrörsljus. Bilderna syns visserligen inte lika bra men jag tycker ändå det är ett lyft.

Foto 2015-08-23 10 15 33

  • Halil – A cloud of black smoke
    • Nu efter 3:e eller 4:e besöket börjar jag gilla det här lite mer. Som berättelse.
  • Landskrona Foto View: Czech Republic
    • Går igenom utställningen ytterligare en gång. Tidigare intryck består. Jag lägger av någon anledning (jag undrar varför) märke till att det bland alla gubbar faktiskt finns en kvinna representerad.

Foto 2015-08-23 10 33 57

  • Chris Shaw – Weeds of Wallasey
    • Fortfarande motstånd men lite lossnar det nog i dag. Knappast någon favorit ändå.
  • Jem Southam – Landscape stories
    • På morgonen i dag läser jag en utförlig presentation om de bildserier som presenteras. Det låter riktigt bra och jag smittas lite av entusiasmen. Men, men… det hjälper inte när jag väl står i utställningssalen. Det är tråkiga bilder.
  • Duane Michals
    • Fortfarande lika bra.

Foto 2015-08-22 16 33 59

  • Boris Mikhailov
    • Finns inte så mycket mer att säga. Självporträtten är underhållande.
  • Maja Forsslund – Akt
    • Jag har fortfarande svårt att bestämma vad jag tycker om det här.

På vägen mot tåget går jag förbi biblioteket för att kolla på Åsa Karlssons bilder. Stängt. I dag är det inga tågförseningar men något lattjo är det på X2000. Det skakar och har sig mer än brukligt och jag sitter och är åksjuk hela resan.

~ av Ove på 26 augusti, 2015.

Kommentera

 
